Vraag hier computerhulp als u even vastzit
jul 252013
 

Bij het maken van een Word document kies je meestal voor Opslaan.
Word vraagt dan om een bestandsnaam en slaat het bestand op onder de door jou gekozen naam en eventueel op de door jou gekozen plaats.


Waar staat het bestand?

Standaard slaat Word het op in de map Mijn documenten, je kan deze standaardmap zelf eventueel veranderen bij Extra – Opties – Bestandslocaties.
Als je veel schrijft over verschillende onderwerpen kan je verschillende mappen aanmaken.
Je moet dan zelf iedere keer aangeven waar Word je bestand moet opslaan.
Klik op het driehoekje bovenaan, naast Opslaan in. Dan zie je de inhoud van de computer.
waar opslaan

Zoek de juiste map op en klik op Opslaan.


Hoe maak ik een submap?

Staat de map er nog niet bij, dan kan je hem nu ook zelf aanmaken.
Selecteer de juiste hoofdmap en klik op het gele map-symbool met sterretje. Geef een handige naam wen klik 2 keer op Opslaan.
Nieuwemapmaken


Waar staat het bestand waar ik het laatst mee gewerkt heb?

Klik op Bestand en onderaan zie je een rijtje van 4 bestanden. Dat zijn de bestanden waar je het laatste aan gewerkt heb.

Bestand

Standaard laat Word 4 bestanden zien. Je kan dit aantal veranderen.

In Word2003:

  • Extra
  • opties
  • Algemeen
  • Laatst gebruikte bestanden: 4 (verander nummer, max. 9, min 0)
    aantalrecentgeopend bestanden

In Word 2007:

  • Klik op de Microsoft Office-knopKnopafbeelding en klik vervolgens op Opties voor Word
  • Klik op Geavanceerd.
  • Klik bij Weergave, in de lijst Dit aantal onlangs geopende documenten weergeven, op het aantal bestanden dat je wilt weergeven

Opslaan als:

Dit gebruik je als je oude versies wilt bewaren. Stel je schrijft een brief aan E en noemt het document “Brief aan E”.
De volgende dag open je de brief, wijzigt hem en kiest voor Opslaan als: je krijgt dan zoiets als dit scherm:

Brief aan E

 

De tekst brief aan E.doc (of alleen maar Brief aan E)  is blauw gearceerd ten teken dat je deze naam nu mag veranderen.  Noem hem bijvoorbeeld “Brief aanE_versie1.doc” (of Brief aan E_versie 1) en klik op Opslaan.

Brief aan E_versie1

 Zo kan je verschillende versies opslaan.

Uiteindelijk wil je misschien het bestand de oospronkelijke naam geven.

Je kiest dan weer voor opslaan als en kiest “brief aan E.doc”. Daarna krijg je deze vragen:

vervangen

Kies voor het bestaande bestand vervangen en druk op OK.