Tot mei 2021 gebruikte ik de voorloper hiervan: Sabai directory. Ik stapte over, toen ik toevallig ontdekte dat het tabje met Contact alleen getoond werd voor de admin. Dat is vrij vervelend, ik had echt alles goed ingesteld. Dus reden om eindelijk maar eens over te stappen op de opvolger, die nog steeds niet duur is: eenmalig €29,75 en als je support nodig hebt, verleng je hem.
De oude versie wordt nog wel onderhouden, maar de nieuwe zou beter zijn.
https://directoriespro.com/
De overstap was niet eenvoudig. Zo pakte ik het aan:
Met vallen en opstaan vond ik een handige werkwijze. Eest het oude Sabai bestand met de projecten/directories opschonen – het bestand exporteren – foto’s uit sabai bestand importeren in de media bibliotheek;

Anders worden ze gewoon mee geimporteerd en zijn ze lastig meer te herkennen als “verwijderd.

Vink bij de volgende stap alle velden aan behalve de foto’s. Bij de betreffende website ging het om bijna 300 records met gemiddeld 3 foto’s. Dat maakte dat het exporteren vast liep. Maar daar vond ik een goede oplossing voor: dus exporteer gewoon zonder de foto’s.
Sabai Directory (oud) plaatst de foto’s in de map wp-content/sabai/File/files
Manage fields: verwijder de velden die je niet nodig hebt; voeg evt extra velden toe
NB: in 2023 ontdekte ik dat opeens afbeeldingen niet meer konden worden geupload. Wel door de admin, maar niet door gebrukkers.
De oplossing zat hem in deze instelling: plaats het schuifje naar rechts. (standaard staat het uit)
Voeg de ontbrekende (custom) fields toe: klik op het +teken en kies het type veld, geeft het de overeenkomstige naam
NB: Paragraph Text: is standaard ingesteld als gewone tekst; wil je de opmaak balk erbij?
Kies dan form Field Type: WordPress editor; maar laat Use default WordPress editor eronder onaangevinkt. Ik merkte dat je het hele veld dan niet meer te zien krijgt aan de achterkant.

Importeer vervolgens dit bestand in de nieuwe versie (Directory pro) en zoek de overeenkomstige velden.
Je kunt ook je eigen markers weer gebruiken, zie deze handleiding en tenslotte moet je bij Directories – jouw directory – content-types – category – image settings: nog aangeven dat jouw customfield moet worden gebruikt (eigen icon in mijn geval):
Klik op New Import:

Vul de door jou gemaakte naam in voor de nieuwe directory pro (bij mij Project, gevolgd door listings); kies voor New items.
Klik op Continue to step 3
Sleep nu de overeenkomstige velden van rechts naar links:
Helemaal onderaan kan je je “vertalingswerk” opslaan als een template, zodat je het nog eens kan gebruiken. Perfect ging het gebruiken van een bewaard template niet, nogal wat velden raken vergeten. Maar in een latere versie ging het weer wel goed. Geen idee wat er aan de hand was.
Misschien is het handiger om (bij experimenteren) een export te gebruiken van de instellingen
Timezone: Eastern European Time/Amsterdam
NB: de custom fields (door mij aangemaakt binnen wp all import) lijken niet te worden overgenomen:
Importeren maar!
Op een gegeven moment werkte het niet meer.
Maar in een verse installatie weer wel; blijkbaar raakte het systeem vervuild/corrupt.
Bij Directories – Settings – Frontend submit
Ik koos hier voor open streetmap, google maps time zone, enable custommarkers,
Stel de belangrijke pagina’s in op:
Directories – Settings – Pages
Voeg project toe: [[drts-add-directory-listing-form]] Inloggegevens aanpassen, eigen projecten zien[[drts-frontend-login]]: deze code leidt naar de dashboard pagina. Toont precies dezelfde info als [[drts-dashboard]], nl:
Maar het is allemaal ook te maken met eigen shortcodes in Manage views.
Verder kan je views instellen bij je eigen projectenlijst. Klik hiervoor in de hoofdmap Directories op het radertje van je projecten:
Dan opent zich dit scherm, en kan je al deze onderdelen instellen:
Bijvoorbeeld Listing:
Pagina toekennen:
Bij Payment kan je hier alles aanvinken ingeval er geen payment plan is (geen woocommerce toepassing)
Bijv: aantal categorieen, tags, ook het contactformulier aanzetten
Opeens werkte het “edit” knopje niet meer als je als ingelogde gebruiker je project wilde wijzigen. Het werkte wel na het opnieuw openen van de pagina. Ik maakte een HTML tekst in de footerbalk. Dat is de enige die in het zicht blijft op de pagina van de ingelogde gebruiker. In de tekst een link naar de bewuste dashboard pagina.
“NB: Gebeurt er niets bij het klikken op het radertje? Klik hier en probeer het opnieuw.”
Maar daarnaast was er nog een probleem: je kon opeens geen foto meer verwijderen; en ook de volgorde van de foto’s niet wijzigen.
Dat lag aan deze plugin:
- Complianz | GDPR/CCPA Cookie Consent. Ik verving de plugin door: Cookie Notice & Compliance for GDPR / CCPA.
Oud bijvoorbeeld: [[sabai-directory-categories columns=2]] [[sabai-directory-photo-slider photo_size=”thumbnail” sort=”newest” slider_auto=”0″]]
Bij deze view koos ik eerst voor weergave van de projecten met een infobox. Wat daar precies instaat, stel je in bij Manage displays.
Maar bij nader inzien vond ik de image_overlay toch ook wel leuk:
Titel iets kleiner gemaakt en 60px bovenmarge toegevoegd met css zodat de teksten niet in het midden maar wat naar onderen terecht komen.
6 op een rij kan nu ook! Nog mooier. Is alleen niet responsive
Er is echt heel veel in te stellen.
Voor de Summary – infobox en image_overlay koos ik ervoor om alleen de woonplaats, provincie en land te laten zien. Niet straat, postcode en tel. nr.
Installeer Better Notifications for WordPress, sabai directories verzorgt dan de juiste meldingen. Zie uitleg
Let op: enable de shortcode. Jammer dat het geen echte links oplevert in de emails…
In het Nederlands wordt de plugin geinstalleerd als Meldingen:
Mocht je de meldingen niet direct zien: herlaad ze dan onder Directories -> System -> Tools: reload components”.
Open en vertaal ze per stuk. Bij Sabai directory gebruikte ik Post status notifier, die kan ik nu verwijderen)
NB: Je kan de meldingen elk afzonderlijk in- of uitschakelen en daarmee activeren of uitzetten.
Zie meer over Meldingen bij Beheerprojecten.
Zie aanwijzingen
Directories – Settings – Payment:
Je kan ook kiezen voor alleen “ad no payment plan option”, maar ik heb de indruk dat er dan minder mooie herinneringen worden gestuurd aan de eigenaren van een project om hun project te hernieuwen. Ook merkte ik dat als je alleen voor het No payment plan kiest projecten na verloop van de expiring datum, direct in de prullenbak terecht kwamen. Dat gebeurt niet bij Woo commerce.
Woo Commerce aanpassen:
billing_first_name
billing_last_name
Je kan deze aanpassen bij de instellingen van je thema. Woocommerce -Afrekenen
De knoppen zoals Add to cart, zijn lastiger. Ik koos aanvankelijk deze plugin ervoor
https://nl.wordpress.org/plugins/add-to-cart-button-custom-text/ Maar die bedient net niet de Add to Cart die door Directories Pro wordt gemaakt.
Voor een Nederlandse website moet je gewoon alle vertalingen nalopen van de diverse onderdelen van Directories Pro. Het is niet heel consequent gedaan, zo staat city zowel bij payments als bij directories. Maar goed: alles nalopen dus. Of wachten tot er een Nederlandse vertaling is.
Binnen de directory (ik koos de naam: “Project”)
Content types – Projecten (kaart_dir_ltg) Edit – General:
- Vertaal de Label settings;
- Kies een slug voor de losse items
- ook wel handig: enable featured image (post thumbnail). Maar later spijt: ik wil eigenlijk helemaal geen featured image boven een project. Toen was het kwaad al geschied; ze zijn aangemaakt. En met css schakelde ik het zien ervan uit. De featured image is wel heel handig in overzichtslijsten.
- enable expiry settings
- Laat de pagina leeg bij de instellingen: content type – categorie – Single Item Page Settings – Assign page.
- Je kan een mooi lijstje laten produceren met de default view van de categorie. Deze levert de categorieen en het aantal berichten per categorie.
- Tenslotte: de layout van de categoriepagina wordt bepaald (in thema Generate Press) door Zijbalk-lay-out blog. Pas toen ik deze instelde op Inhoud (geen zijbalken) werd de pagina echt 100% gevuld.
Het javascript van de events manager zorgde ervoor dat klikken op een icoontje op de kaart op en categoriepagina geen effect had. Zie bijv. de kwekerspagina
Met onderstaande aanpassingen in de Events manager instellingen -algemeen- prestatie optimalisatie, lukte het wel. Het gaat dan om de pagina waarin een event kan worden ingevoerd; en ook de pagina waarde lijsten met evenementen worden getoond met shortcode.
NB: In Firefox blijkt het niet mogelijk om een categorie toe te kennen. Dat heb ik als waarschuwing opgenomen bovenaan de pagina om activiteit in te voeren.
Projecteigenaren krijgen automatisch en jaarlijks mails met verzoek tot verlenging van hun project. Dat gebeurt telkens na 345 dagen. Dwz 20 dagen voor het jaar er op zit tot 10 dagen erna.
- 20 dagen ervoor.
Onderwerp: “Je project op PermacultuurNetwerk gaat vervallen”.
Het dashboard ziet er zo uitJe project op onze site gaat vervallen over x dag(en).
Naam project met hyperlink naar het project
Je kunt het project hier vernieuwen
Klik op het radericoontje en klik op Renew, volg verder de aanwijzingen, het vergt een paar keer klikken. Doe graag deze moeite, zodat wij weten dat het project nog bestaat.Heb je meer projecten, klik dan op Status en selecteer: Aan het vervallen. Je ziet dan om welk project het gaat. - 10 dagen erna
Onderwerp: Je project op PermacultuurNetwerk is vervallen.
Beste [post_author],
Het volgende project is vervallen op [drts_payment_expire_on].[post_title]Je kunt het project nog hier vernieuwen. Doe het graag binnen [drts_payment_renew_grace_period_days] dagen.Heb je meer projecten, klik dan op Status en selecteer: Verlopen. Je ziet dan om welk project het gaat.Je kan je project hier ook zelf definitief verwijderen.
Hierna komen er geen meldingen meer, het is aan de beheerder om op te schonen.
Je kan ook instellen dat projecten dan gedeactiveerd worden, of losgekoppeld worden van de eigenaar. Ik had eerder gekozen voor deactivering, maar merkte dat dat onjuist was. Sommige projecten bleken inderdaad niet meer actief, maar vele andere hadden de mails met melding gemist of raakten geïrriteerd en beschouwden het als commerciële spam.
Daarom besloot ik maar voor deze optie en stelde de actie after payment plan expiration in op: None
NB: Laat vinkje naast No-payment option uitstaan. Anders worden beide no-payments opties getoond. (1 van Directory Pro en 1 van We commerce)
WeCommerce is de belangrijkste, want dit product moet elk jaar vernieuwd worden.
Voor de beheerder:
Kies bij het overzicht met alle projecten bij schermopties deze velden:
Selecteer dan Show all expired: dit toont alle projecten die niet vernieuwd zijn, maar nog binnen de 10 dagen van verloop vallen.
Selecteer vervolgens Show all deactivated. Op mijn site zie je voor beide categorieen amper verschil, want ze staan gewoon op de kaart als gepubliceerd.
De beheerder zou automatisch een mail kunnen laten sturen aan de eigenaar van het gedeactiveerde project , door per project de expiratiedatum te vervroegen, zodat ze vallen binnen de categorie: expiring.
Bewerken en dan kolom rechts:
Doe het eerst op 1 dag voor expiratie: werkt het emailadres niet meer, dan is dat de oorzaak. Je kan op zoek gaan of het project elders online nog wel bestaat en de eigenaar een persoonlijke mail sturen.
Voordeel is dat men dan gewoon op de Renew knop kan klikken.
Die knop is er nl. niet bij gedeactiveerde projecten. Op het dashboard plaatste ik de tekst:
Was je project al vervallen? Helaas, dan zie je de optie Renew niet meer. Klik hier en stuur een mail: noem de projectnaam
Updates van de plugin: er verschijnt een melding bovenaan. De updates doe je door naar Directories - System - Tools te gaan.
In gebruik op https://permacultuurnetwerk.eu/